Heeft u op analoge of digitale TV-kanalen last van ruis, sneeuw, strepen, blokken of stilstaand beeld? Signalen van buitenaf die storing veroorzaken (interferentie) zorgen vaak voor kwaliteitsverlies van het TV-beeld. Erg vervelend, maar gelukkig vaak ook makkelijk te verhelpen. Met de juiste binnenhuisbekabeling geniet u snel van een storingsvrij TV-beeld.
Met binnenhuisbekabeling bedoelen we alle kabels die tussen uw hoofdaansluiting en uw digitale ontvanger of TV-toestel zitten. Het gaat dus om alle stekkers, kabels, splitters, signaalversterkers en wandcontactdozen.
Uw binnenhuisbekabeling is zo sterk als de zwakste schakel. Kabels van onvoldoende kwaliteit, niet goed geïsoleerde kabels, slechte connectoren (stekkers), splitters en te lange kabels door het huis zijn gevoelig voor storingen en beïnvloeden de kwaliteit van uw televisiebeeld. Kabels met metalen connectoren zijn bijvoorbeeld beter afgeschermd en minder storingsgevoelig dan kabels met plastic connectoren.
Daarnaast kunnen alle apparaten die een signaal uitzenden storing veroorzaken. Denk hierbij aan een babyfoon, audio-versterker, draadloze telefoon en apparaten die gebruik maken van 4G.
Sinds kort bieden mobiele providers mobiel bellen en internetten met 4G aan. Dat is de vierde generatie van de mobiele netwerkfrequenties. 4G is nodig voor snel mobiel internet. Tegenwoordig kan het voorkomen dat het signaal van uw 4G mobiele telefoon of het mobiele 4G-netwerksignaal stoort op uw televisieontvangst via de kabel.
Dit komt omdat het 4G-signaal tussen zendmast en mobiele telefoon soms dezelfde frequentie heeft als die van enkele televisiezenders. Dan vermengen het signaal via uw kabel en het 4G-signaal zich met elkaar.
Nu bijna heel Nederland digitale TV kijkt, is het belang van goede kabels steeds groter geworden. Gebruik kabels met het keurmerk van Kabel Keur. Materiaal met dit keurmerk is goedgekeurd door onafhankelijke experts, biedt de vereiste kwaliteit en verkleint de kans op storingen van buitenaf.
Controleer of alle kabels goed zijn bevestigd. Check alle aansluitpunten van contactdoos tot TV. Ook kabels die bijvoorbeeld achter plinten zijn weggewerkt en langs de hoek van een kamer lopen, kunnen storingen veroorzaken.
Is de TV-coaxkabel langer dan 10 meter? Gebruik een signaalversterker. Zonder een versterker is het signaal te zwak. Daardoor kunnen signaalproblemen ontstaan. Een versterker koopt u in de Sluit alles aan Webshop of bij een verkooppunt bij u in de buurt.
Verplaats apparaten die storing kunnen veroorzaken. Probeer deze elektronische apparaten op minimaal 1 meter afstand van de televisie, digitale ontvanger of coaxkabel te plaatsen.
Is uw Smart TV verbonden met Wi-Fi? Hoe groter de afstand tussen uw Wi-Fi modem en de televisie, hoe zwakker het draadloze signaal wordt. Wij adviseren een maximale afstand van 10 meter tussen uw Smart TV en uw Wi-Fi modem.
Bovenstaande tips zijn algemene regels die u kunt hanteren voor uw binnenhuisbekabeling. Heeft u ondanks bovenstaande tips nog steeds problemen met uw signaal? Mogelijk heeft u een ander probleem, bijvoorbeeld met uw apparatuur. Onze handige probleemoplossers helpen u stap voor stap naar oplossingen. Komt u er niet uit? Neem contact op met onze Klantenservice.
Meest recente reacties
30.10 | 12:27
Oké, dank je wel
30.10 | 12:25
Hallo Tom , met een sateliet ontvanger kan je geen ziggo ontvangen , daar zit een DVB-S tuner en je bent een DVB-C tuner nodig voor kabel
30.10 | 10:29
Hi Gerard ik heb een dreambox die is ingesteld om sateliet te ontvangen, ik wil dit wijzigen zodat hij via de kabel ziggo cccam kan ontvangen. Kan je me vertellen wat ik dan moet veranderen?
03.10 | 15:57
Ik kan het achtergrond kleur van mijn zenderlijst niet meer op zwart krijgen van mijn vu+ uno weet jij dat toevallig gr henk