Groot Frans zenderaanbod bij Ziggo
Ziggo heeft diverse Franse zenders aan het zenderaanbod toegevoegd. Hiermee is het kabelbedrijf in één klap de aanbieder met het grootste Franstalige zenderaanbod in Nederland.
Het Franse zenderaanbod van Ziggo bestaat uit acht zenders, namelijk France 2, France 3, France 4, France 5, France Ô, Arte, France 24, en TV5Monde. Niet alle Ziggo-klanten kunnen naar de Franse zenders kijken. Alleen gebruikers van de Horizon mediabox kunnen de acht zenders via een app bekijken. Ziggo gaat hiermee voor het eerst op een hybride manier tv-zenders aanbieden.
Nieuwe manier van tv-kijken bij Ziggo
Het Franstalige zenderpakket wordt namelijk niet via de standaard kabeluitzendmethode DVB-C, maar via IPTV geleverd. Hierdoor kan men alleen met de Horizon mediabox naar deze zenders kijken. De app is niet voor het Horizon GO-platform beschikbaar. Naar het Franse aanbod via tablet of smartphone kijken is dus niet mogelijk. Met het aanbieden van live tv-zenders via een app voor de Horizon mediabox introduceert Ziggo een nieuwe manier van tv-kijken. Het kan hierdoor tv-zenders bestemd voor een specifieke doelgroep toch aan klanten doorgeven zonder daarbij lineaire bandbreedte op het kabelnetwerk te gebruiken. Ziggo stelt wel dat de app voor het bekijken van Franse zenders nog een bèta-versie is. Horizon mediabox-bezitters kunnen vooralsnog gratis naar de Franse zenders kijken.
Ziggo breidt Horizon uit
William Linders – director content van Ziggo – kondigde het kijken van nichezenders via een Horizon mediabox-app eind vorig jaar al in de Digigids van Totaal TV aan. "Ziggo streeft er naar zijn klanten een steeds rijkere kijkervaring te bieden. Klanten hebben steeds meer de behoefte om naast het reguliere aanbod zelf te bepalen wat en wanneer ze kijken. Met het toevoegen van een reeks Franse zenders aan Horizon TV komen we tegemoet aan de wens van een specifieke doelgroep die graag televisiezenders in hun eigen moedertaal willen zien. Op termijn kunnen we via deze innovatie meer (buitenlandse) kanalen aanbieden en onze klanten bedienen met specifieke wensen", stelt Linders nu drie maanden later na de introductie van de TV Française-app.
Ziggo wijzigt analoog aanbod niet
Ziggo gaat in de eerste helft van 2016 het analoge zenderaanbod niet wijzigen. Wel gaat Ziggo klanten actiever informeren om zonder smartcard naar het digitale zenderaanbod te kijken.
Afhankelijk van in welk deel van het verzorgingsgebied men naar tv kijkt, kan nog tot dertig zender analoog bekijken. Steeds minder wordt analoog op het belangrijkste televisietoestel in het huishoudens analoog naar tv-zenders gekeken. Toch gaat het nog steeds om enkele honderdduizenden huishoudens. Daarnaast wordt in slaapkamers nog relatief veel analoog gekeken.
Ziggo in gesprek over analoge tv
Vast staat echter dat analoge tv ooit zal ophouden met bestaan maar daar kan nog geen datum voor vastgesteld. Ziggo zegt in de Digigids die bij het eerstkomende nummer van Totaal TV wordt geleverd dat het met marktpartijen – waaronder de overheid – hierover in gesprek is. In de tussentijd gaat Ziggo de eigen klanten wel wijzen op het ongecodeerde digitale zenderpakket van meer dan dertig meest bekeken zenders nu al als vervanging van analoge tv beschikbaar is. Omdat de meeste televisies nu over een digitale kabeltuner beschikken, kan men dit digitale zenderpakket op dezelfde manier – dus met één afstandsbediening en zonder smartcard en decoder = bekeken worden.
Onderhandelingen Ziggo Sport en NOS
De NOS en het nieuwe sportkanaal Ziggo Sport onderhandelen op dit moment over een eventuele samenwerking. Beide partijen bevestigen de gesprekken aan het Algemeen Dagblad.
De mogelijke samenwerking heeft onder meer betrekking tot het delen van wedstrijdbeelden. "Wij hebben sporten die de NOS graag wil uitzenden. Zo kunnen zij wellicht samenvattingen van basketbalwedstrijden brengen. Andersom beschikken zij over archiefbeelden waar wij soms graag gebruik van maken", laat Wil Moerer – directeur van Ziggo Sport – weten.
Meer Nederlandse sport op Ziggo Sport
Liberty Global richt zich bij het binnenhalen van uitzendrechten ook op Nederlandse sportcompetitie die voorheen minder onder de aandacht van het publiek zijn gekomen. Zo gaat Ziggo Sport de belangrijkste Nederlandse handbal-, basketbal- en volleybalwedstrijden live uitzenden. Omdat bij nieuwe overeenkomsten niet alleen de uitzendrechten voor de betaalmarkt, maar ook voor het open net – ten behoeve van Ziggo Sport – worden gekocht, kunnen deze sporten zonder samenwerking of sub-licentie niet meer door andere zenders of omroepen – zoals de NOS – worden uitgezonden.
Ziggo beginttestuitzendingZiggo Sport inhoge HD-kwaliteit |
Ziggo is direct na de presentatie van Ziggo Sport begonnen met de testuitzendingen van het sportkanaal op het eigen kabelnetwerk. Opvallend is de hoogstaande HD-beeldkwaliteit.
Ziggo Sport begint op 12 november met de officiële programmering. Op de sportzender kunnen alle Ziggo-klanten die digitaal naar tv kijken onder meer naar voetbal, Formule 1, basketbal en golf kijken. Ziggo Sport is ongecodeerd en in HD-kwaliteit bij Ziggo te ontvangen. Ziggo maakt bij de doorgifte van het sportkanaal gebruik van een constante bandbreedte van 12,6Mbps. Hierdoor ervaart de kijker een uitstekende beeldkwaliteit. Ziggo Sport is na NPO 1 HD, NPO 2 HD en NPO 3 HD de vierde HD-zender die Ziggo ongecodeerd aan klanten aanbiedt.
Ziggo maakt gebruik van VBR-techniek
Ziggo maakt bij de doorgifte van HD-zenders in enkele gevallen gebruik van de VBR-techniek waarmee zenders met een variabele bandbreedte aan klanten worden aangeboden. Deze techniek zorgt ervoor dat de beschikbare bandbreedte zo efficiënt mogelijk benut wordt. Bij snelle beeldwisselingen krijgt een HD-zender meer bandbreedte toebedeeld. De extra bandbreedte wordt bij andere HD-zenders die op dezelfde frequentie uitzenden tijdelijk weggehaald. Ziggo geeft alleen de belangrijkste zenders – zoals NPO, RTL, SBS en dus no ook Ziggo Sport – met een vaste constante bandbreedte door.
Ziggo Sport ongecodeerd en in HD voor alle Ziggo-klanten
Alle Ziggo-klanten die digitaal naar tv kijken, kunnen vanaf 12 november naar het nieuwe sportkanaal Ziggo Sport kijken. De zender wordt ongecodeerd en in HD exclusief bij Ziggo aangeboden.
Ziggo Sport komt zonder meerkosten gratis in het DKTV-zenderaanbod beschikbaar. De prijs van dit abonnement wordt niet verhoogd door de komst van de sportzender. Jack van Gelder is het gezicht van het nieuwe sportkanaal. Hij gaat onder meer de wekelijkse talkshow Peptalk presenteren. Frank Evenblij is hierbij zijn sidekick.
Breed internationaal sportaanbod
Ziggo Sport biedt een breed internationaal en nationaal sportaanbod met onder andere internationaal voetbal, autoraces, tennis, golf, basketbal, hockey, rugby, beachvolleybal en atletiek. De sportzender is een direct gevolg van de nieuwe mogelijkheden die zijn ontstaan dankzij de fusie van UPC en Ziggo. Baptiest Coopmans - CEO van Ziggo - over de nieuwe sportzender. "We hebben het afgelopen jaar twee regionale bedrijven samengevoegd tot één landelijk kabel- en mediabedrijf. Dat hebben we gedaan omdat we in staat willen zijn om onze klanten de komende jaren betere producten, diensten, content en innovatie te bieden. Onze klanten hebben zeer snel internet, het televisieplatform Horizon, buitenshuis televisie kijken via onze prijswinnende app Horizon Go, makkelijk tot zeven dagen terug televisieprogramma’s kijken met Replay TV en meer dan tweeduizend films en series via de dienst MyPrime. De bundeling van de krachten maakt de lancering van Ziggo Sport nu mogelijk. We doen dit omdat we overtuigd zijn van de waarde van sport en entertainment voor onze klant."
Topsport op Ziggo Sport
Ziggo Sport zal met name topsport evenementen uitzenden. Zo kunnen Ziggo-klanten straks gratis rechtstreeks kijken naar voetbal van EK- en WK kwalificatiewedstrijden of de Spaanse/ Portugese competitie, de Formule 1 en NBA-basketbal. Hetzelfde geldt ook voor belangrijke golf-, tennis- en atletiekevenementen. Daarnaast biedt de zender ruim baan aan Nederlandse competities door live hockey- en basketbal topwedstrijden uit te zenden. De ambitie van Ziggo Sport is om nog méér Nederlandse sporten live op het sportkanaal uit te zenden.
Ziggo Sport op kanaal 14
Ziggo Sport is vanaf 12 november op voorkeuzekanaal 14 te bekijken. Ziggo-klanten krijgen automatisch toegang tot het nieuwe sportkanaal. Met de Horizon Go app kunnen abonnees Ziggo Sport ook bekijken op hun tablet, smartphone, laptop en pc. Bovendien is het met de ReplayTV-functie van Horizon mogelijk de uitzendingen tot zeven dagen terug te zien.
Sport1 wordt Ziggo Sport Totaal
Betaalzender Sport1 krijgt een andere naam en gaat vanaf 12 november als Ziggo Sport Totaal door het leven. De naamswijziging vindt plaats bij alle aanbieders met Sport1 in het abonnementsaanbod.
Het kanalenaanbod van Ziggo Sport Totaal blijft gelijk. Abonnees kunnen via zes lineaire kanalen en online via de GO-app naar het huidige sportaanbod kijken. Het nieuwe zevende kanaal van Ziggo Sport is het nieuwe open net-kanaal dat alleen voor Ziggo-klanten beschikbaar is. Ziggo Sport is zonder meerkosten in HD en ongecodeerd door alle Ziggo-klanten met digitale tv te bekijken.
Ziggo als merknaam bij andere aanbieders
De naamswijziging van Sport1 zorgt voor de merkwaardige situatie dat de merknaam Ziggo bij concurrenten in het zenderaanbod terecht komt. Onder meer KPN en CanalDigitaal bieden Sport1 aan klanten aan. Naast de naam is op Ziggo Sport Totaal duidelijk het logo van Ziggo zichtbaar. De naam Sport1 wordt door de sportzender sinds 2006 gebruikt. Sport1 en Ziggo hebben sinds de overname van Ziggo in Liberty Global dezelfde eigenaar.
Geen abonneeverlies verwacht
Bij Sport1 wordt geen abonneeverlies verwacht na de transformatie tot Ziggo Sport Totaal en het gratis aanbieden van Ziggo Sport in het Ziggo-zenderaanbod. Zo blijft de Champions League alleen bij Ziggo Sport Totaal - en dus niet op het gratis kanaal Ziggo Sport - te zien. Op Ziggo Sport zijn wel de belangrijkste live sportevenementen te zien, maar bij gelijktijdig plaatsvinden van sportevenementen wordt gekozen welk evenement op het gratis kanaal wordt uitgezonden. De overige sportevenementen zijn dan alleen bij betaalzender Ziggo Sport Totaal te bekijken.
Geen onderbrekende reclame op Ziggo Sport
Op het nieuwe voor Ziggo-klanten gratis sportkanaal Ziggo Sport komt geen onderbrekende reclame. Dat heeft het kabelbedrijf aan Totaal TV bevestigd.
Naast het feit dat live en in samenvatting uitgezonden sportwedstrijden- en evenementen niet door reclameboodschappen worden onderbroken, gaat Ziggo zo min mogelijk reclame op Ziggo Sport uitzenden. Ziggo-woordvoerder Gradus Vos stelt dat als er reclame wordt uitgezonden dat hoofdzakelijk reclame is van Ziggo zelf. Hierbij kan worden gedacht aan het aanbieden van informatie over internetsnelheden die bij abonnementsvormen geleverd worden.
Ziggo Sport geen etalagekanaal
Ziggo Sport is vanaf 12 november zonder meerkosten voor alle Ziggo-klanten ongecodeerd en in HD beschikbaar. Ziggo Sport wordt een volwaardig sportkanaal met een eigen 24-uur programmering en dus geen etalagekanaal voor betaalzender Ziggo Sport Totaal, het huidige Sport1.
Ziggo wil Eredivisie live op eigen sportkanaal
Ziggo praat met betaalzender FOX Sports over de invulling van het toekomstig kanaal Ziggo Sport. Het kabelbedrijf wil wedstrijden uit de Eredivisie gaan uitzenden, zo meldt De Telegraaf.
Enkele weken geleden werd duidelijk dat Liberty Global alle klanten van het kabelbedrijf gratis op het sportkanaal Ziggo Sport wil trakteren. Samenwerking met Sport1 – ook eigendom van Liberty Global – ligt daarbij voor de hand. Maar De Telegraaf stelt dat er ook met FOX Sports over samenwerking wordt gesproken. Dit zou uiteindelijk moeten leiden tot het live uitzenden van wedstrijden uit de Eredivisie. De mogelijke samenwerking is opvallend. FOX Sports is namelijk eigendom van FOX International Channels van de Australische mediamiljardair Rupert Murdoch.
Ziggo wil grote speler sportmarkt worden
Marktkenners denken dat Ziggo met de constructie rondom het eigen sportkanaal een serieuze speler in het gevecht om sportcontracten kan worden. Ziggo wil met eigen exclusief bij het kabelbedrijf beschikbare content de strijd om de klant op de Nederlandse tv-markt met de grootste concurrent KPN te kunnen aangaan. De verwachting is dat op korte termijn Ziggo meer informatie over Ziggo Sport naar buiten brengt. Mogelijk al volgende maand krijgen Ziggo-klanten toegang tot het nieuwe sportkanaal.
Wat doet Ziggo volgens klanten verkeerd?
Na het samengaan van de kabelbedrijven UPC en Ziggo heeft het fusiebedrijf Ziggo te maken met klantverlies. Waarom keert een deel van de klanten Ziggo eigenlijk de rug toe?
Kijken we naar reacties op internet – waar vooral via gebruikersforums en sociale media het ongenoegen kenbaar wordt gemaakt – dan zien we een aantal punten waarop Ziggo het volgens klanten verkeerd doet. Of de uiteindelijke schuld altijd bij het kabelbedrijf ligt, is natuurlijk de vraag. Hieronder een aantal pijnpunten die Ziggo-klanten ervaren.
Ongelijkheid
Ziggo is op 13 april op consumentenniveau één bedrijf geworden. Maar in praktijk bestaat het fusiebedrijf nog steeds uit twee groepen: klanten uit het UPC- en klanten uit het Ziggo-verzorgingsgebied. Dat zorgt voor ongelijkheid in het aanbieden van zenders, diensten en abonnementen. Het meest wordt geklaagd over de NBC Universal-zenders. Zo kan men in voormalig UPC-gebied niet naar de zenders 13TH Street, Syfy en E! Entertainment kijken. Woont men als Ziggo-abonnee echter in voormalig Ziggo-gebied dan zijn deze zenders wel te bekijken. Een situatie die op geen enkele manier goed aan klanten uit te leggen valt. Feitelijk komt deze ongelijkheid door het aflopen van een distributieovereenkomst in het voormalig UPC-gebied. Onderhandelingen over een nieuwe overeenkomst mislukten. De vraag rijst of Ziggo minder scherp had moeten onderhandelen om imagoschade op dit punt te kunnen voorkomen. Ook het verschil in het aantal CI+ modules dat door klanten aan een abonnement kan worden gekoppeld, zorgt bij een deel van de abonnees voor gefronste wenkbrauwen. De ongelijkheid zal in de toekomst verdwijnen en hierdoor krijgen alle Ziggo-abonnees gelijke zenders, diensten en abonnementen.
Storing
Voor de fusie werden de netwerken van UPC en Ziggo aan elkaar gekoppeld, ook wel harmonisatie genoemd. Na de harmonisatie werd de structuur van het UPC-netwerk leidend. Dat zorgde ervoor dat het zenderaanbod – zowel SD als HD – in het voormalig Ziggo-gebied werd uitgebreid. Om de hiervoor benodigde bandbreedte te verkrijgen, nam het kabelbedrijf in het Ziggo-gebied frequenties in gebruik die nog nooit eerder werden gebruikt. Het gaat hierbij om zogenaamde interferentiegevoelige frequenties die in de ether door andere aanbieders voor andere diensten worden gebruikt. Denk hierbij aan 4G en DVB-T. Bij een deel van de klanten in het oud Ziggo-gebied zorgde dit voor storing bij zenders die op deze storingsgevoelige frequenties uitzenden. In vrijwel alle gevallen is slechte thuisbekabeling de oorzaak. Ondanks dat thuisbekabeling de verantwoordelijkheid van de abonnee is, heeft Ziggo meer dan voldoende inspanning gedaan om storing door slechte kabels en aansluitpluggen kosteloos bij abonnees te verhelpen. Op dit punt wordt dus in de meeste gevallen onterecht met de vinger richting Ziggo gewezen. Dat abonnees in oud UPC-gebied niet klaagden, komt omdat UPC al jaren eerder over een langere periode veel tijd en geld geïnvesteerd heeft om de thuisbekabeling bij klanten op orde te krijgen.
Beeldkwaliteit HD-zenders
Net voor de netwerkharmonisatie wijzigde UPC de manier van uitzenden van HD-zenders. Deze worden vanaf eind 2014 niet meer met een vaste, maar met een variabele bandbreedte uitgezonden. Bij de VBR-techniek kan bij HD-zenders met veel bewegende beelden tijdelijk extra bandbreedte worden toegekend. Die wordt dan wel weggehaald bij andere HD-zenders die op dezelfde frequentie uitzenden. Na de netwerkharmonisatie kreeg men ook in het oud Ziggo-gebied voor het eerst met de VBR-techniek te maken. Reden voor een deel van de Ziggo-abonnees om over de beeldkwaliteit van HD-zenders te klagen. Nu is beeldkwaliteit een persoonlijk gevoel. Feit is wel dat Ziggo met de vaste bandbreedte voor HD-zenders een duidelijk zichtbaar voordeel had ten opzichte van de grootste concurrent KPN. Ziggo is wel de HD-zenders van NPO, RTL Nederland en SBS Broadcasting - alsmede enkele andere HD-zenders - met hogere vaste bandbreedte blijven uitzenden. Verschil in beeldkwaliteit is bij deze zenders dan ook niet waar te nemen. Concurrent KPN biedt bij Interactieve TV alleen via glasvezel de tien belangrijkste zenders van Nederland ook met hogere bandbreedte aan, Hiervoor dient men wel over een nieuwere tv-decoder beschikken.
Prijsverhoging
Tussen de perikelen rond de fusie en netwerkharmonisatie door deed Ziggo in juli ook nog een prijsverhoging in oud UPC-gebied. Natuurlijk een slechte timing. Een groep UPC-abonnees klaagden al over ongelijkheid van het zenderaanbod waarvan het verdwijnen van de NBC Universal-zenders een direct gevolg is. Deze groep ontevreden klanten kregen door de prijsverhoging ook nog eens de mogelijkheid om vanwege de prijsverhoging het lopende abonnement ongeacht de nog resterende contractperiode op te zeggen. Nu vonden prijsverhogingen in het eerste half jaar bij alle Europese aanbieders van Ziggo-eigenaar Liberty Global plaats. Maar het was wellicht beter geweest om de prijsverhoging bij Ziggo een aantal maanden uit te stellen tot het kabelbedrijf in een rustig vaarwater was gekomen en de fusieperikelen grotendeels voorbij waren.
Getest: De nieuwe Horizon mediabox
Caiway wil tweede aanbieder op kabel en glasvezel worden
Caiway stelt zich als doel de één na grootste aanbieder op kabel- en glasvezelnetwerken te worden. Dat zegt directeur Albert Vergeer in een interview met Telecompaper.
De grootste aanbieder op kabel- en glasvezelnetwerken gaat Caiway zeker niet worden. Op kabel in Ziggo de grootste. KPN komt deze eer op glasvezelnetwerken toe. Caiway is wel op de goede weg wat betreft verkochte abonnementen op deze netwerken aanbieder nummer twee te worden. In drie jaar tijd zag het bedrijf het aantal breedbandklanten van 80.000 naar 135.000 groeien. Glasvezel is hierbij goed voor 57.000 klanten.
Verzorgingsgebied Caiway voorzien van glasvezel
Eigenaar CIF heeft 95 procent van het verzorgingsgebied van Caiway voorzien van glasvezel. De overige vijf procent wordt in de toekomst nog aangesloten. Dit duurt langer omdat de aan te sluiten huishoudens moeilijker bereikbaar zijn. Glasvezeldiensten zijn populair bij Caiway-klanten. In gebieden waar meer dan een jaar glasvezel beschikbaar is, neemt de helft van de huishoudens glasvezeldiensten – waaronder breedband – af. Caiway stopt hierdoor met investeren in de kabelinternettechniek Docsis 3.1.
Caiway wil klanten glasvezel niet opdringen
Desondanks wil Caiway klanten niet een gedwongen keuze tussen kabel en glasvezel laten maken. Zo biedt Caiway lineaire tv via de kabel met een gelijkwaardige kwaliteit als glasvezel. Vanwege de in-huis bekabeling blijft de vraag naar kabeltv bij Caiway groot.
Nieuwe tv-abonnementen bij Ziggo
Nieuwe klanten bij Ziggo krijgen te maken met een gewijzigde abonnementstructuur waar bij aanvullende tv-abonnementen een bruikleenontvanger wordt geleverd.
De voormalige UPC-abonnementsstructuur is hierbij de basis. Voor huidige klanten verandert er niets tot het moment dat men het abonnement zelf wijzigt. Zo kunnen bestaande Ziggo-klanten extra smartcards zonder meerkosten blijven gebruiken. Het maximale aantal decoders/smartcards gaat bij Ziggo terug naar vier. Heeft men nu vijf smartcards in gebruik, dan kan men deze blijven gebruiken. Het digitale instappakket bij Ziggo draagt de naam Kabel TV en kost €18,70 per maand. Hierbij wordt een digitaal aanbod van dertig tv-zenders geleverd, waarvan drie in HD-kwaliteit, een analoog zenderaanbod van 25 zenders en veertig radiozenders. Tevens kan men de in dit abonnement aangeboden zenders via de mobiele streamingdienst Horizon GO bekijken.
Aanvullende tv-abonnementen met bruikleenapparatuur
Het aanvullende tv-abonnement Play Start kost €24,95 en wordt met een digitale kabeldecoder van Humax geleverd. Het abonnement bestaat naast Horizon GO en analoge tv uit een zenderaanbod van zestig tv-zenders waarvan 27 in HD-kwaliteit. Daarbij wordt tevens de uitgesteld kijken-dienst TV Gemist geleverd. Bij het €34,95 per maand kostende Play Max wordt in plaats van een Humax decoder de Horizon mediabox geleverd. Hierdoor zijn in dit abonnement de diensten Replay TV en MyPrime inbegrepen. De abonnementen Play Start en Play Max kunnen tegen meerkosten van €9,95 per maand met het Royaal-zenderabonnement worden uitgebreid. Hierbij worden 115 tv-zenders waarvan 38 in HD-kwaliteit geleverd. De kosten van een Horizon Extra Mediabox zijn vijf euro per maand. Het bruikleengebruik van een Humax kabeldecoder kost vier euro per maand. Voor een extra CI+ module dient twee euro per maand betaald te worden.
Premium tv-abonnementen bij Ziggo
De premium-abonnementen van Film1, Sport1 en HBO kosten €14,95 per maand. FOX Sports Eredivisie €17,95 en FOX Sports International €12,95 per maand. Een gezamenlijk abonnement op de FOX Sports-betaalzenders bedraagt €24,95 per maand. Datzelfde geldt voor het gecombineerde Film1/Sport1-abonnement. Verder zijn er nog aanvullende premium-abonnementen MyPrime (€6,95), Hindi (€15,95), Turks (€7,95), Erotiek (€12,95) en Gay/Lifestyle (€9,95). De voormalige UPC-abonnementen Arabisch en de bundels FOX Sports Eredivisie/Sport1 en FOX Sports Eredivisie/Sport1/Film1 worden door Ziggo niet meer aangeboden. UPC-klanten die deze abonnementen al afnemen, kunnen deze behouden.
Fusie UPC en Ziggo leidt tot flinke imagoschade
Zowel UPC als Ziggo blijven onder vuur liggen. Het regent klachten over zenderwijzigingen, maar ook over storingen.
UPC-klanten klagen vooral over het verdwijnen van Engelstalige zenders.
De fusie van Ziggo en UPC zorgt hoe dan ook voor de nodige imago-schade. Terwijl Ziggo alle liefhebbers van Italiaanse en Franse televisie over zich heen krijgt, klagen
UPC-abonnees over het verdwijnen of verplaatsen van Engelstalige zenders naar duurdere pakketten. Sky News is geheel verdwenen terwijl Cartoon Network, Crime & Investigation, History en Discovery ID naar een duurder pakket zijn verhuisd. Dat daarvoor wel
meer (buitenlandse) zenders in HD-kwaliteit in het digitaal startpakket terugkwamen, maakt voor de klagers niets goed.
Ziggo pareert klachten
Ook Ziggo ligt nog altijd onder vuur vanwege zenderwijzigingen en de vele storingen. Ziggo blijft daarbij op het standpunt dat alle klachten over slechte ontvangst louter te wijten zijn aan slechte bekabeling en connectoren bij de klanten thuis. De nieuwe frequentie-indeling heeft recent bij veel consumenten voor storingen gezorgd. Deze storingen worden vooral veroorzaakt door het gebruik van frequenties die in de ether eveneens worden gebruikt. Verstoorde ontvangst die niet wordt opgelost, is vaak een reden om over te stappen naar een andere aanbieder.
Acties France 2 en Rai 1 gaan door
De website van Ziggo vermeldde donderdag opmerkelijk genoeg ook nog Rai 1 en France 2 in elk geval visueel op haar homepage in het zenderaanbod. Diverse boze abonnees geven via Facebook aan daadwerkelijk hun abonnement te hebben beëindigd. Intussen willen de boze kijkers doorgaan met actievoeren voor terugkeer van de zenders. Behalve een satellietschotel bestaan namelijk weinig alternatieven voor de ontvangst van de zenders.
Storingen Ziggo zorgen voor klachten bij Consumentenbond
De Consumentenbond heeft aan de bel getrokken nadat het duizenden klachten over kabelbedrijf Ziggo heeft ontvangen. Veel mensen klagen over beeldstoring en de doorgevoerde zenderwijzigingen.
In de afgelopen maanden werd de koppeling van het UPC- en Ziggo-kabelnetwerk gefaseerd tot stand gebracht. Dit harmonisatieproces was nodig voor de fusie van beide kabelbedrijven. Deze vindt op 13 april plaats. Daarna gaan de kabelbedrijven onder de merknaam Ziggo verder. De consumentenbond besloot om na ontvangen klachten een enquête onder drieduizend Ziggo-klanten uit te voeren. Een kwart van het aantal ondervraagden gaf aan dat men problemen ondervond. Veertig procent van de groep Ziggo-klanten meldde dit bij het kabelbedrijf. Uiteindelijk loste Ziggo bij één op de vier klanten het aangemelde storingsprobleem niet op.
Beelduitval, blokken en verdwenen zenders bij Ziggo
Het merendeel – 57 procent – van de klachten had betrekking tot beeldstoring als gevolg van blokken en strepen in het beeld. Twintig procent meldde aan de Consumentenbond dat het beeld soms helemaal wegvalt. Ook wordt slechte ontvangst, verminderde informatie in de elektronische programmagids en het verdwijnen van sommige zenders genoemd. Dat laatste is volgens de Consumentenbond vooral bij de huidige UPC-klanten het geval. Daaruit blijkt ook dat het verdwijnen van de kwaliteitszenders RAI Uno en France 2 onder huidige Ziggo-klanten een minder grote rol van betekenis speelt.
Ziggo zegt uiterste te doen om storingen op te lossen
De Consumentenbond beklaagt zich verder dat UPC door de fusie gestopt is met de deelname aan Klachtenkompas. Dit is een internetsite waar klachten over bedrijven kunnen worden gemeld met als doel dat deelnemende bedrijven deze klachten op te lossen. Ziggo heeft nooit aan Klachtenkompas deelgenomen. Ziggo stelt naar aanleiding van de uitkomst van de enquête tegen Totaal TV dat de binnenhuisinstallatie in veel storingsgevallen de boosdoener is. "Als klanten bij bepaalde televisiezenders blokjesvorming of storingen hebben na de aanpassingen op het netwerk, kunnen zij dit kenbaar maken bij ons. Die storingen worden praktisch altijd veroorzaakt door een slechte binnenhuisinstallatie. Zoals eerder beloofd en regelmatig kenbaar gemaakt, zullen wij de klanten dan helpen en de problemen oplossen", aldus woordvoerder Erik van Doeselaar.
Ongecodeerd zenderpakket UPC en Ziggo ongewijzigd
De wijzigingen die UPC en Ziggo vandaag in het zenderaanbod doorvoeren, hebben alleen betrekking tot het gecodeerde zenderaanbod. Het ongecodeerde FTC-aanbod blijft dus ongewijzigd.
Bij UPC is het ongecodeerde digitale zenderaanbod onderdeel van het DKTV-instapabonnement. Naast dertig tv-zenders zijn ook alle regionale tv-zenders ongecodeerd te bekijken. Het gecodeerde zenderaanbod is onderdeel van het digitale tv-abonnement Starter. Omdat UPC het ongecodeerde zenderaanbod niet wijzigt, blijven FOX en SBS9 alleen bij afname van het aanvullende Starter-abonnement zichtbaar. Bij alle andere aanbieders maken beide zenders als digitaal basiskanaal onderdeel van het digitale instapabonnement uit. Wel zijn de kanaalnummers van zenders uit het DKTV-abonnement gewijzigd. Dit komt met name omdat UPC HD-zenders nu als eerste in de zenderlijst heeft geplaatst. Behalve de drie landelijke NPO zenders zijn HD-zenders niet in het DKTV-zenderaanbod opgenomen. Hierdoor zijn SD-versie van zenders die in HD worden aangeboden vanaf 1 april vanaf voorkeuze positie 925 te vinden.
SBS9 wel ongecodeerd bij Ziggo
SBS9 is bij Ziggo wel onderdeel van het ongecodeerde zenderaanbod binnen het TV Standaard-abonnement. Ook bij Ziggo wijzigt er niets aan het ongecodeerde aanbod. Ziggo-klanten kunnen sinds kort naar meer dan veertig zenders zonder smartcard kijken. Na de harmonisatie met het UPC-netwerk kwam voor abonnees het ongecodeerde zenderpakket pas beschikbaar.
Update: toevoeging wijziging kanaalnummers zenders uit DKTV-abonnement. FOX is bij Ziggo wel in TV Standaard-aanbod maar is alleen in HD - en dus niet ongecodeerd - beschikbaar.
Ziggo en UPC zetten codering HD-kanalen weer aan
Ziggo- en UPC-klanten kunnen alleen nog zonder smartcard naar de drie HD-kanalen van de NPO kijken. De codering bij de andere HD-kanalen uit de standaard-abonnementen is weer aangezet.
Tijdens de koppeling van de kabelnetwerken van Ziggo en UPC waren HD-kanalen uit het Ziggo TV Standaard- en het UPC Starter-abonnmement alsmede SD-kanalen uit deze abonnementen zonder smartcard – zogenaamd Free To Cable – te bekijken. Ziggo verklaarde eerder aan Totaal TV dat dit vanwege de harmonisatie van tijdelijke aard is en dat de situatie uiterlijk op 1 april genormaliseerd zou zijn.
Ziggo gebruikt Irdeto en Nagravision codering gelijktijdig
Buiten het digitale basispakket van dertig zenders aangevuld met meer dan tien regionale tv-zenders worden alle kanalen nu weer gecodeerd via het kabelnetwerk doorgegeven. Ziggo gebruikt hiervoor de Irdeto-codering voor de huidige Ziggo-klanten en de Nagravision-codering voor de huidige UPC-klantenbase. Beide kabelbedrijven gaan over enkele weken onder de merknaam Ziggo als één bedrijf verder.
Kinderzender Pebble TV krijgt groot bereik bij UPC en Ziggo
Vanaf 1 april is Pebble TV bij UPC en Ziggo te ontvangen door alle abonnees van het Royaal pakket (UPC) en van het TV Plus pakket (Ziggo). Pebble TV is een geweldloze kinderzender.
Pebble TV richt zich op kinderen vanaf 2 jaar en zendt 24 uur per dag uit zonder reclame. Pebble TV brengt vooral tekenfilmseries van vroeger en jeugdfilms, waarin geweld of grof taalgebruik is uitgesloten. Daarbij onder anderen Kikker & Vriendjes, Alfred J. Kwak, Boes, Bassie & Adriaan (Bassie van Toor is mede-oprichter van de zender), Vrouwtje Theelepel, De Snorkels en sprookjes van Hans Christian Andersen. Veel van deze series werden eerder op het door Viacom opgeheven Kindernet uitgezonden. Pebble TV bestaat al sinds 2009, maar was tot op heden beperkt te ontvangen via pluspakketten. UPC heft het aparte kinderpakket per april op.
Pebble TV wil leerzaam zijn
Tijdens de paasdagen brengt Pebble TV kijken naar onder meer Jan, Jans en de kinderen, Ontdek de wereld met Nijntje en op tweede Paasdag de familiefilm Sven en de Rat. Vanaf 5 april kunnen de allerkleinsten kijken naar de nieuwe PebbleBox met grappige, korte en leerzame programma’s. De filosofie van Pebble TV gaat uit van het idee van rimpelingen, cirkels die ontstaan nadat je een steentje in het water gooit. De rimpelingen staan voor overdracht van waardevolle ideeën en kennis aan toekomstige generaties. UPC en Ziggo brengen vanaf april in hetzelfde pakket waarin Pebble tv zit nog meer kinderzenders onder zoals Baby TV en Nicktoons.
- 19. mrt, 2015
-
Ziggo regio hoogeveen
Op 19 maart 2015 voerd ziggo werkzaamheden uit. Vanaf 10.00 uur heeft u hierdoor geen digitaal TV-beeld en ziet u een foutmelding op uw TV. Wij begrijpen dat dit vervelend is. U krijgt weer beeld door de zenders opnieuw te zoeken.
bij kabelscan frequentie veranderen in 474 en netwerkid in 05555
Zenders UPC Starter-abonnement tijdelijk ongecodeerd
UPC-klanten kunnen de zenders uit het digitale Starter-abonnement slechts tijdelijk ongecodeerd ontvangen. Dat bevestigt een woordvoerder van het kabelbedrijf aan Totaal TV.
Zenders uit het Starter-abonnement worden gedurende het harmonisatieproces ongecodeerd aangeboden. Bij de harmonisatie worden de kabelnetwerken van UPC en Ziggo aan elkaar gekoppeld. Dit is nodig omdat eigenaar Liberty Global heeft besloten om beide kabelbedrijven samen te voegen en onder de merknaam Ziggo verder te laten gaan.
Ziggo en UPC bieden zenders tijdelijk ongecodeerd aan
Net als bij het Ziggo TV Standaard-abonnement het geval is, geeft UPC het hele Starter-zenderaanbod – inclusief HD-zenders – tijdelijk ongecodeerd door. Deze situatie wijzigt uiterlijk 1 april. Ziggo verwacht dat de harmonisatie op 19 maart is afgerond. Op 1 april voeren Ziggo en UPC wijzigingen in het zenderaanbod door. Het zenderaanbod wordt dan grotendeels op elkaar afgestemd. Wel blijven er voorlopig nog verschillen in het zenderaanbod. Dit komt hoofdzakelijk door eerder afgesloten distributieovereenkomsten met contentaanbieders. UPC en Ziggo gaan vanaf 1 april alleen de zenders uit het digitale basispakket ongecodeerd aanbieden. De overige zenders uit het Ziggo TV Standaard- en het UPC Starter-abonnement worden dan weer gecodeerd uitgezonden.
Meest recente reacties
Oké, dank je wel
Hallo Tom , met een sateliet ontvanger kan je geen ziggo ontvangen , daar zit een DVB-S tuner en je bent een DVB-C tuner nodig voor kabel
Hi Gerard ik heb een dreambox die is ingesteld om sateliet te ontvangen, ik wil dit wijzigen zodat hij via de kabel ziggo cccam kan ontvangen. Kan je me vertellen wat ik dan moet veranderen?
Ik kan het achtergrond kleur van mijn zenderlijst niet meer op zwart krijgen van mijn vu+ uno weet jij dat toevallig gr henk